Frånvaroanmälan är obligatoriskt och görs via Skola24 – Gävle kommuns system för frånvarohantering. Vill du vara ledig behöver du lämna in en ledighetsansökan.

Anmäla frånvaro - så gör du

Du kan anmäla frånvaro på tre olika sätt:

  • Ringa till tfn 0515-77 76 15
  • På webben på gavle.skola24.se
  • Skola24 Mobilapp (för myndig elev och vårdnadshavare)

Anmälan ska göras före kl 08.30 varje dag eleven är frånvarande. Går en omyndig elev hem under dagen rapporteras det av vårdnadshavaren.

Beställ konto till Skola24

Om du vill kunna anmäla frånvaro på webben eller via appen så behöver du ett konto till Skola24 - Gävle kommuns frånvarosystem. Du behöver även ett konto i Skola24 för att kunna få information om eleven haft ogiltig frånvaro.

Beställ konto till Skola 24

Vårdnadshavare får reda på ogiltig frånvaro via Skola24 (om eleven är omyndig)

Skolan ska enligt skollagen rapportera till vårdnadshavare om en omyndig elev varit ogiltigt frånvarande. På Borgarskolan sker detta via e-post. Vi skickar meddelandet samma dag som den ogiltiga frånvaron registrerats. För att detta ska fungera behöver du som vårndadshavare ha ett konto i Skola24 - Gävle kommuns frånvarosystem.

 I Skola24 kan du även se ditt barns schema.

Ansöka om ledighet

Om du vill vara ledig från skolan behöver du lämna in en ledighetsansökan. Här hittar du blanketten för ledighetsansökan.

Hjälp oss att förbättra denna sida genom att klicka på någon av knapparna nedan. Dina synpunkter är viktiga för oss.

Hittade du den information du sökte?